ازدواج و بخت گشایی

در کتاب‌های‌ «البرهان في تفسیر القرآن» و «خواص القرآن و فوائده» راجع به سوره احزاب برای بخت گشایی و دیگر خواص آن روایاتی به شرح زیر بیان شده است:

متن روایات خواص سوره احزاب مکتوب

قال الصادق (عليه السلام): «من كتبها في رق ظبي، و جعلها في منزله جاءت إليه الخطاب في منزله، و طلب التزويج في بناته، و أخواته، و جميع أهله و أقربائه، بإذن الله تعالى»

امام صادق (علیه السلام) فرمودند:
«هر کسی [سوره احزاب] را بر پوست آهو بنویسد و آن را در منزلش قرار دهد، به اذن خدای تعالی خواستگاران به خانه‌اش می‌آیند و خواستار ازدواج با دختران، خواهران، جمیع خاندان و نزدیکانش می‌شوند.»

سوره احزاب

روی عن النبي (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم) أنه قال: «… من کتبها في رقّ غزال، و جعلها في حُقّ في منزله کثرت إلیه الخطاب، و طلب منه التزویج لبناته، و أخواته، و سائر قراباته، و رغب کل أحد إلیه، و لو کان صعلوکا فقیرا، بإذن اللّه تعالی»

از پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) نقل شده است که فرموده‌اند:
« … هر کس [سوره احزاب] را بر پوست آهو بنویسد و آن را درون حُقّ در منزلش قرار دهد، به اذن الله تعالی تعداد خواستگاران به سوی او زیاد می‌شوند و خواستار ازدواج با دختران، خواهران و سایر نزدیکانش می‌گردند و هر کسی به او راغب و مایل می‌شود هرچند دارنده سوره، فقیر بوده هیچ مالی نداشته باشد.»

قال رسول الله (صلّی اللّه علیه و آله و سلّم): «من كتبها في رق غزال، و تركها في حق، و علقها في منزله كثرت له الخطاب لحرمته، و رغب إليهم كل واحد، و لو كانوا فقراء»

رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم) فرمودند: «هر کس [سوره احزاب] را بر روی پوست آهو بنویسد، آن را درون حُقّ بگذارد و در منزلش بیاویزد، تعداد خواستگاران برای کسانی که به او مَحرَم هستند زیاد می‌شود و هر کسی به آن‌ها راغب و مایل می‌شود هرچند فقیر باشند.»

معنای کلمه «حُقّ»

«حُقّ»، در زبان عربی به معانی متعددی به کار رفته است. اما در این جا، معنایی که با توجه به قراینِ موجود در روایت، به بحث ما نزدیک‌تر است را بیان می‌کنیم.

«حُقّ» به ظرفی کوچک و دَر دار، که به شکل کاسه و از جنس‌های مختلفی مثل شیشه یا عاج فیل یا غیره ساخته شده باشد، اطلاق می‌گردد.

پس می‌توانیم بگوییم به کاسه کوچک دَر دار، «حُقّ» گویند.

سوره احزاب

بررسی قیود وارد شده در روایات خواص سوره احزاب

اگر قیدهای وارد شده در هر روایت را استخارج کنیم خواهیم داشت:

قیود روایت اول: روی پوست آهو + نگهداری در منزل
قیودروایت دوم: روی پوست آهو + قرار دادن در «حُقّ» + نگهداری در منزل
قیود روآیت سوم: روی پوست آهو + قرار دادن در «حُقّ» + آویزان کردن + نگهداری در منزل

مشاهده می‌شود هر سه روایت در قید پوست آهو مشترک اند پس این سوره برای تاثیر گذاری، حتما باید بر روی پوست آهو نگاشته شود.
همچنین تمام روایت‌ها در قید نگهداری در منزل نیز اشتراک دارند یعنی این سوره برای تاثیر گذاری، حتما باید در خانه نگهداری گردد.

اما می‌بینیم که روایت اول، مطلقِ نگهداری در منزل را ذکر می‌کند. روایت دوم، قید قرار داده شدن در «حُقّ» را اضافه می‌کند. در روایت سوم هم قید آویزان کردن، اضافه شده است.

بررسی علمی اطلاق و تقیید در روایات خواص سوره احزاب

دیدیم که برخی از روایت‌ها مطلق و برخی دیگر مقید بودند.
حال برای این که بفهمیم به کدام روایت می‌توانیم عمل کنیم باید از علم اصول کمک بگیریم.

می‌دانیم که اصل استفاده از سوره احزاب یک عمل واجب نیست.
همچنین دیدیم لسان روایاتی که مقید آورده شده‌اند، لسان استحبابی است و خطاب آن‌ها ظهور در شرطیت ندارد.
با وجود شرایط فوق، مشهور دانشمندان اصول معتقدند حمل مطلق بر مقید صورت نمی‌گیرد، و این اختلاف در قیود، تعدد مطلوب و مراتب استحباب را می‌رساند.

یعنی: همین که روی پوست آهو باشد و در منزل نگه داری شود کافیست.

پس در نتیجه

چه به اطلاق عمل کنیم و هر طور مایلیم سوره احزاب را در منزل قرار دهیم؛
یا سوره احزاب را در «حُقّ» بگذاریم و در منزل نگه داریم؛
یا اینکه در «حُقّ» قرار داده در منزل آویزان کنیم؛

هر سه حالت درست است و به اذن الله تعالی اثر مطلوب دارد. اما می‌توانیم بگوییم اگر در «حُقّ» قرار داده آویزان کنیم بهترین حالت را دارد.

سوره احزاب

رویکرد «مجموعه رضوی» در تهیه سوره احزاب

با توجه به این مطلب که ممکن است در فرهنگ و سبک زندگی ما، برای خیلی از افراد، آویزان کردن «حُقّ» در منزل ناخوشایند باشد، «مجموعه رضوی» سوره احزاب را بر روی پوست آهو کتابت کرده آن را قاب می‌کند و برای همراهان ارسال می‌نماید.

• تا هم بتوانند آن را به عنوان یک تابلو آویزان کنند و جلوه بصری بدی نداشته باشد.
• و هم بتوانند در صورت تمایل، سوره احزاب را از تابلو خارج نموده با سلیقه خودشان آن را در ظرف یا بودن آن و به طرز دلخواه در منزل نگاه دارند.

تجربیات همراهان «مجموعه رضوی» از تاثیر سوره احزاب

تاثیر گذاری احراز، ادعیه و سوره‌ها همگی به دست خداست.

و از آنجا که خداوند از ما به خودمان نزدیک‌تر و به مصلحت ما واقف است، شرایطی را رقم می‌زند که به سودمان باشد، حتی اگر برای ما خوشایند جلوه نکند.

همانطور که در قرآن آمده است:

«… وَعَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ ۖ وَعَسَىٰ أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ » (بقره: ۲۱۶)

و بسا چیزی را خوش ندارید و آن برای شما خیر است، وبسا چیزی را دوست دارید و آن برای شما بد است؛ وخدا [مصلحت شما را در همه امور] می داند و شما نمی دانید.

با این حال مشاوران و پاسخگویان «مجموعه رضوی» به صورت مکرر با همراهانی در ارتباط بوده‌اند که ازدواجشان به نتیجه رسیده بود و تمایل داشتند سوره احزابشان را جهت تاثیر در بخت گشایی، به دیگران هدیه دهند.

لذا تعداد زیادی از همراهان مجموعه که به جهت حل مشکل نداشتن خواستگار از سوره احزاب استفاده کرده بودند به مراد خود رسیده نتیجه مطلوب گرفته‌اند.


برای تهیه این محصول کلیک کنید

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *