حرز کبیر امام جواد (علیه السلام) یکی از معروفترین ادعیه در نزد معصومین (علیهم السلام) می‌باشد.

تیم تحقیقاتی «مجموعه رضوی» تلاش کرده است اطلاعات کاملی راجع به حرز کبیر امام جواد (علیه السلام) با استناد به روایت کتاب مهج الدعوات اثر سید بن طاووس تهیه کرده در اختیار همراهان قرار دهد. در این مقاله به برسی معنای لغوی و اطلاحی حرز، داستان و اتفاقاتی که برای امام جواد (علیه السلام) رقم خورده که منتهی به نوشتن حرز و دادن آن به مأمون شده است، شرایطی که در روایت برای نوشتن حرز ذکر شده است، اموزش وضوی کامل و نحوه خواندن نماز حرز و همچنین ذکر برخی خواص حرز کبیر امام جواد (علیه السلام) که از متن روایت و متن حرز استخراج شده است، می‌پردازیم.

حرز امام جواد

معنای لغوی و اصطلاحی حِرز کبیر امام جواد (ع)

حِرز در معنای لغوی به مکانی گفته می‌شود که آن چنان محکم و دارای حصار باشد که اگر کسی در آن پناه گیرد از مخاطرات در امان بماند.

در اصطلاح، تقریبا هم معنی با تعویذ، به برخی آیات قرآن، سوره‌ها، ادعیه و یا عباراتی با مضامین اسلامی گفته می‌شود که با آداب شرع، موافق بوده دارای خواص ویژه‌ای مخصوصا محافظت و حراست از بیماری‌ها و آسیب‌های فیزیکی و غیر فیزیکی از جانب انسان و غیر انسان باشند.

همچنین به: همراه داشتن برخی اشیا یا آویزان کردن آنها در برخی مکان‌ها نیز، حرز اطلاق می‌شود.

حرز امام جواد

داستان حرز امام جواد (علیه السلام)

داستان حرز امام جواد (علیه السلام) طبق روایتی که در کتاب مُهَج الدَّعَوَات و مَنْهَج العِبَادَات به قلم سید بن طاووس (رحمه الله) آورده شده است، اینچنین می‌باشد:

جناب حکیمه، دختر حضرت امام محمّدِ تقى، امام جواد (علیه السلام) که عمّه حضرت امام حسنِ عسکرى (علیه السلام) بوده باشد، گفت:

چون که حضرت امام محمّد تقى (علیه السلام) شهید شدند، به دیدن زوجه آن حضرت، اُمّ عیسى [اُمّ فضل] دختر مأمون رفتم و او را تسلیت گفتم. پس او را در نهایت اندوه یافتم و جَزَع بسیار مى‌نمود به گونه‌اى که نزدیک بود خود را از گریه و فریاد و زارى هلاک نماید، آن چنان که ترسیدم مبادا زهره ترک شود.

پس همان گونه که کرَم و حُسن خُلق و باقى اوصافى که خداى تعالى به آن حضرت عطا فرموده بود، از شرافت و خلوص نیت و عزّت و کرامتِ بسیار را با یکدیگر یاد آورى مى‌کردیم،

امّ عیسى گفت:

مى‌خواهید شما را از اوصاف و احوال آن حضرت به چیزى بسیار عجیب و امرى بسیار عظیم خبر دهم که قابل وصف نباشد؟

حکیمه گوید: آن چه چیز است؟

امّ عیسى گفت: من زنى صاحب غیرت بر آن حضرت و پیوسته نگاهبان و سخن چین وی بودم. بسیار بود که از او مى‌شنیدم، پس شِکوه مى‌نمودم و آن را به نزد پدرم خبر مى‌بردم. پس او [مأمون] مى‌گفت: اى دخترِ من! تحمّل نماى و شکوه از آن حضرت مکن. به درستى که آن حضرت، پاره تن رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) است.

 

حرز طلایی مجموعه رضوی
حرز ابودجانه مجموعه رضوی
دعای رزق مجموعه رضوی

روزى نشسته بودم که دخترى داخل شد و سلام نمود.

گفتم: کیستى؟

در جواب گفت: من دخترى هستم از اولاد عمّار بن یاسر و زوجه حضرت ابى جعفر که شوهر تو است.

 چون این سخن را شنیدم احوالم متغیر شد و حسادت سراپایم را فرا گرفت، آن گونه که قادر نبودم  تحمّل آن نمایم و اراده داشتم که از خانه و این شهر بیرون روم. شیطان وسوسه‌ام مى‌نمود که این دختر را آزار نمایم. پس خشم خود را فرو بردم و به او نیکویى نمودم و او را صله و لباس دادم.

چون آن زن از نزد من بیرون رفت، برخاستم، نزد پدرم مأمون رفتم و در حالى که او مست و لا یَعقَل بود، این خبر را به او دادم.

 پس به غلام خود گفت: اى غلام! شمشیر مرا بیاور.

پس چون غلام شمشیر را آورد،  آن را برداشت و سوار شد و گفت: قسم به خدا که او را مى‌کُشم.

چون این را دیدم، گفتم: «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیهِ راجِعُونَ‌» و شروع به زدن بر صورت خود کردم.

پدرم نزد آن حضرت رفت و چندین شمشیر بر ایشان زد که وی را پاره پاره نمود و بیرون رفت.  من هم پشت سر او از خانه فرار کردم.

آن شب را تا صبح نخوابیدم. چون روز شد و آفتاب بلند گردید، به نزد پدرم رفتم.

گفتم آیا مى‌دانى که دیشب چه کرده‌اى؟

 پدرم گفت: چه کردم؟

گفتم: پسر حضرت امام رضا (علیه السلام) را کُشتى.

پس چشمهایش برقى زد و بیهوش شد. پس از ساعتى چون بهوش آمد، گفت: واى بر تو اى دختر! چیست این که مى‌گویى؟

 گفتم: بلى، قسم به خدا اى پدر که نزد آن حضرت رفتی و بی وقفه به او شمشیر زدى تا آن که او را به قتل رسانیدى.

 پس از این حکایت اضطراب بسیار نمود و گفت: یاسرِ خادم را بطلبید.

چون یاسر آمد و نگاه مأمون بر او افتاد، گفت: واى بر تو! چه مى‌گوید این دخترم؟

 یاسر گفت: راست مى‌گوید یا امیر المؤمنین.

 

مجموعه رضوی آویز خودرو حرز امام جواد
مجموعه رضوی انگشتر حرز امام جواد
مجموعه رضوی عطر حرم

 پس مأمون دست خود را بر سینه و صورت خود زد و گفت: «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیهِ راجِعُونَ». هلاک گردیدیم.

قسم به خدا هلاک شدیم و تا ابد در میان خلایق رسوا گردیدیم.

واى بر تو باد اى یاسر. برو و ببین چه خبر است و داستان آن حضرت چگونه است و به زودى براى من خبر بیاور. به درستى که نزدیک است در همین ساعت نفسم بیرون رود.

 پس یاسر بیرون رفت و در حالى که من بر صورت خود مى‌زدم. در اندک زمانى برگشت و گفت: بشارت باد شما را اى امیر المؤمنین!

 مأمون گفت: براى تو نیز بشارت باد! چه خبر دارى؟

یاسر گفت: نزد آن حضرت رفتم. و دیدم ایشان نشسته و پیراهنى بر تن دارد و لحافى بر دوش گرفته و مسواک مى‌نماید.

پس بر آن حضرت سلام کردم و گفتم:

  یا ابن رسول الله دوست مى‌دارم که این پیراهن خود را به من ببخشى تا در آن نماز بخوانم و به آن تبرّک جویم. حال آن که از این درخواست اراده‌ای نداشتم مگر آن که بدن آن حضرت را ملاحظه نمایم که آیا زخم شمشیر دارد یا نه. پس قسم به خدا که دیدم بدن آن حضرت را مثل عاجى که به او زردى رسیده باشد و زخم شمشیر اصلا در آن نبود.

پس مأمون مدّتى مدید گریست و گفت:

بعد از این خبر بر من چیزى از دلگیرى باقى نماند. به درستى که این عبرت است از براى مردمان اوّلین و آخرین.

و گفت: اى یاسر امّا سوار شدن و شمشیر برداشتن و رفتن به سوى آن حضرت به درستى که در خاطرم هست. همچنین بیرون آمدن از نزد آن حضرت را نیز در خاطر دارم.  لیکن چیزى دیگر به یادم نمی‌آید. و نه برگشتن خود و نه آن که چه کار کردم در زمانی که به سوى آن حضرت رفتم را نمی‌دانم.

 بر این دختر لعنت خدا باد لعنتى بسیار و دایم.

اى یاسر به نزد آن دختر برو و بگو که پدرت مى‌گوید: قسم به خدا اگر بعد از این به نزد من بیایى و شِکوه نمایى، یا آن که بدون اِذن آن حضرت از خانه بیرون روى، هر آینه انتقام او را از تو خواهم گرفت. بعد از آن به نزد پسر امام رضا (علیه السلام) برو و سلام مرا به آن حضرت برسان و براى وی بیست هزار دینار ببر و آن اسب را که دیشب بر آن سوار بودم پیشکش نماى. پس همه بنى هاشم را امر کن که به دیدن آن حضرت روند و بر او سلام نمایند.

 یاسر گوید:

من هاشمیان را امر نمودم و خود نیز به اتفاق ایشان نزد آن حضرت رفتم. سلام کردیم و سلام مأمون را رساندم. آن مال را به خدمت آن حضرت گذاردم و آن اسب را به ایشان عرضه کردم.

 پس نگاه کرده  تبسّم نمود. فرمودند:

اى یاسر میان من و پدرم و میان مأمون چنین قرار و عهد شده بود که با شمشیر برهنه بر سر من فرود آید و هجوم نماید؟! آیا نمى‌داند که مرا یارى‌کننده و کسى هست که میان من و او مانع گردد؟

 یاسر گوید:

گفتم اى سید من! یا ابن رسول الله! از سر این عتاب و اعتراض، بگذرید. به خدا قسم و به حق جدّتان رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)، مأمون در آن هنگام در کار خود عاقل نبوده نمى‌دانسته در کجاى زمین خدا قرار دارد. به تحقیق که از براى خدا نذرى صحیح نموده. قسم یاد کرده بعد از این هرگز مست نگردد. این مرتبه از فریب شیطان بوده است. پسای پسر رسول خدا هر گاه نزد او رفتید چیزى یادآورى نفرمایید و او را بر آن چیزى که از او صادر شده عیب و سرزنش منمایید.

پس آن حضرت فرمودند: قسم به خدا که رأى من هم چنین است و چنین قصد دارم.

آنگاه جامه خود را طلب نمودند و آن را پوشیدند و از جاى برخاستند. همه مردم نیز با آن حضرت ایستادند و به راه افتادند تا آن که نزد مأمون رفتند.

 پس چون آن حضرت را دید، برخاست و ایشان را به سینه خود چسبانید و خوش آمد گفت. احدى را اجازه نداد که نزد او بیاید و دایما با آن حضرت سخن مى‌گفت و فرمان مى‌گرفت.

پس چون صحبت ایشان به پایان رسید حضرت ابی جعفر محمّد بن الرّضا (علیه السلام) گفت: یا امیر المؤمنین.

مأمون گفت: لبّیک و سَعدَیک.

 آن حضرت فرمودند: از براى تو نزد من نصیحتى است. پس متوجه باش و آن را قبول نماى.

مأمون گفت:

قبول نمودم و حمد و شکر را بجاى مى‌آورم. پس آن نصیحت چیست؟

حضرت فرمودند: دوست دارم که شب هنگام خارج نشوی. به درستى که من بر تو از شرّ این خَلق، ایمن نیستم. نزد من دعایى است که باید به آن، نفْس خود را محافظت کنى و به سبب آن از شُرور و بلاها احتراز نمایى و از ناخوشی‌ها، آفت‌ها و آزارها جلوگیرى کنى، همچنان که دیشب خداى تعالى مرا از شرّ تو نگاه داشت. و اگر با این دعا، با سپاه روم و تُرک روبرو شوى و همه اهل روى زمین براى چیرگى بر تو مجتمع شوند، هر آینه به اذن خداى جبّار از تو چیزى براى ایشان مُیسّر نمى‌شود. چنانچه آن دعا را خواهى آن را برایت بفرستم تا به سبب آن از جمیع آنچه ذکر نمودم احتراز نمایى.

[نکته: از این قسمت برخی از خواصی که خود امام جواد (علیه السلام) برای این حرز ذکر کرده‌اند به دست می‌آید.]

پس مأمون گفت: بلى، مى‌خواهم. پس به خط خود آن را بنویسید و برایم بفرستید.

[نکته: یکی از شرایط تاثیرگذاری احراز و ادعیه و دستورالعمل‌ها، اعتقاد شخص یه تاثیر آن است. مشاهده می‌کنیم که امام جواد (علیه السلام) اول تاثیرات را برای مامون توضیح می‌دهند تا او به خواص حرز آشنا شود و به آن علاقه و اعتقاد پیدا کند.]

حضرت فرمودند: چنین باشد.

 یاسر گوید: چون صبح شد، حضرت ابو جعفر (علیه السلام) کسى را به نزد من فرستادند و مرا طلب نمودند. چون به خدمت آن حضرت رفتم و پیش روى ایشان نشستم، پوست آهویى از سرزمین تِهامه طلبیدند.

[نکته: از این قسمت روایت مشخص می‌شود که به فرموده امام جواد (علیه السلام) حرز را باید بر روی پوست آهو کتابت کرد. ممکن است کسی اشکال کند که در آن زمان کاغذ وجود نداشته یا کمیاب بوده است و کتابت اصولا بر پوست انجام می‌شده است یا دیگر شبهات و اشکالات که در مقاله ای جداگانه به صورت مبسوط و علمی به آن پاسخ خواهیم داد ان شاء الله]

پس این حرز را به خطّ خود نوشتند. سپس فرمودند: اى یاسر! این رقعه را به سوى امیر المؤمنین ببر و بگوى که از براى او نِی [و لوله‌ای] از نقره بسازند که بر آن، آنچه بعد از این ذکر مى‌نمایم منقوش باشد. پس هر گاه که اراده نماید این را بر بازوى خود ببندد، باید بر بازوى راست خود ببند. و باید که وضویى نیکو و کامل سازد. و باید چهار رکعت نماز بجاى آورد.

[نکات: پس حرز باید دارای لوله ای از نقره باشد که روی آن متنی حک شده است. همچنین این حرز باید به دستور امام جواد (علیه السلام) بر بازوی دست راست بسته شود. و این حرز دارای نمازی است که قبل از بستن آن به دست باید توسط صاحب حرز خوانده شود.]

طریقه خواندن نماز حرز امام جواد علیه السلام کلیک کنید

پس هرگاه از خواندن این‌ها فارغ شود، در نزد رسیدن سختی‌ها و حادثه‌ها آن را بر بازوى راست خود ببندد، که به حول خداى و قوّت او، از هر چیزى که مى‌ترسد و از آن حذر مى‌نماید سالم خواهد ماند. و سزاوار است که در آن وقت، ماه در برج عقرب نباشد. و اگر چنانچه او با اهل روم و پادشاه ایشان حرب نماید هر آینه به اذن خدا و به برکت این حرز بر آن‌ها غالب مى‌شود.

[نکات: برخی دیگر از خواص حرز در اینجا ذکر شده. همچنین بیان شده بهتر است خواندن نماز و بستن حرز در زمان قمر در عقرب نباشد]

و روایت شده:

چون مأمون از حضرت ابى جعفر (علیه السلام) در شأن این حرز، همه این اوصاف را شنید، با اهل روم جنگ نمود. پس خداى تعالى او را بر ایشان نصرت داد و به او غنیمت بسیار عطا نمود. و این حرز را در هیچ غزوه و جنگى از خود جدا نکرد و پیوسته خداى تعالى او را به فضل خود یارى مى‌نمود و فتح و نصرت را روزى می‌فرمود.

حرز امام جواد (علیه السلام) تهیه شده توسط «مجموعه رضوی»

نُسَخ خطی

برای به دست آوردن کامل‌ترین و قابل استناد‌ترین روایت‌ها، باید به منابع اصلی آن‌ها یعنی کتبِ رواییِ خطیِ موجود در معتبر‌ترین کتابخانه‌ها مراجعه کرد. در همین راستا، تیم تحقیقاتی «مجموعه رضوی» با مراجعه به محتوای نُسخ خطیِ موجود در کتابخانه‌های تخصصی و معتبر، و پس از بررسی و تحقیقات کافی، به متن اصلی حرز امام جواد (علیه السلام) و دستورالعمل کامل ایشان برای تهیه آن دست یافته است.

پوست آهو: «… رَقِّ ظَبْیٍ»

بر اساس روایت معتبر، حرز امام جواد (علیه السلام) به دستور خود ایشان، حتما باید بر روی «پوست آهو» کتابت شود. به همین دلیل «مجموعه رضوی» برای تولید حرزهای کاملا مطابق با دستورالعمل روایات، اقدام به شناسایی افرادی معتمد کرده است تا بتواند پوست های اصل و مرغوب آهو را تهیه نماید.

کتابت توسط افراد متقی با آداب خاص

طهارت ظاهری و باطنیِ کاتبانِ حرز، یکی از شروط تاثیر گذاری کامل آن است. «مجموعه رضوی» برای تهیه حرزی کامل، از این مهم غافل نبوده و با طلاب مُتّقی و مُتخلّق به اخلاق حسنه اسلامی، در امر کتابت همکاری می‌کند. ایشان نیز آداب خاص نگارش حرز امام جواد (علیه السلام) از جمله طهارت ظاهری و با وضو بودن، استقبالِ قبله حین کتابت، و عدم نگارش در زمان قمر در عقرب را مراعات می‌نمایند.

حروف عبری و علامات

پس از بررسی روایت‌های معتبر، درمی‌یابیم که در دعای حرز امام جواد (علیه السلام)  طلسمی با استفاده از حروف عبری و برخی نقوش، وجود دارد که باید دقیق و به درستی کتابت گردد. «مجموعه رضوی» در نگارش این حرز با رعایت دقت و با استفاده از منابع معتبر، بر خلاف حرزهای اشتباه بازاری، این نقوش و حروف را به درستی بر روی پوست کتابت می‌کند؛ به این امید که دارنده حرز کبیر امام جواد (علیه السلام) از تمام خواص آن بهره‌مند گردد؛ إنْ‌شَاٰءَ‌اللهُ.

تربت پاک امام حسین (علیه السلام): «تُربَتُ الحُسَیْنِ شِفَاءٌ مِنْ کُلِّ دَاءٍ»

«خداوند متعال در تربت سید الشهدا (علیه السلام) شفا قرار داده است». نه تنها خوردن تربت ابا عبد الله الحسین (علیه السلام) شفا است، بلکه به فرموده امام معصوم (علیه السلام) ، به همراه داشتن آن هم خواص زیادی از جمله ایمنی از بلاها و آفات دارد. به همین دلیل در فرآیند تولید حرز امام جواد (علیه السلام) توسط «مجموعه رضوی» در هنگام پیچیدن پوست آهو، مقداری تربت مطهر مرقد امام حسین (علیه السلام) بر روی آن ریخته می‌شود تا صاحب حرز همیشه آن را به همراه داشته باشد.

 نقره خالص: «… فَأَمَّا مَا يُنْقَشُ عَلَى هَذِهِ الْقَصَبَةِ مِنْ فِضَّةٍ غَيْرِ مَغْشُوشَةٍ»

بر اساس دستور وارد شده در روایت، قسمتی از حرز امام جواد (علیه السلام) «باید روی نِی [و لوله‌ای] از نقره خالص حکاکی شود». در این راستا «مجموعه رضوی» اقدام به فراهم آوردن نقره خالص که نرم‌تر، انعطاف پذیرتر و کمیاب‌تر است کرده و با تولید ورق نقره خالص، حکاکی دعا روی آن و لوله کردن پوست آهو درون ورق نقره، به تهیه حرزی منطبق با روایت و با رعایت آداب مبادرت نموده است.

حرز امام جواد

   

 برای یادگیری طریقه خواندن نماز امام جواد علیه السلام کلیک کنید

 

 بر بازوی دست راست: «… عَلَٰی عَضُدِه الأیْمَن»

هنگامی که مراحل نگارش حرز کبیر امام جواد (علیه السلام) و نماز آن به پایان رسید، شخص صاحب حرز باید آن را طبق دستور ایشان، «بر بازوی دست راست» خود ببندد. برای استفاده هرچه بهتر دارندگان حرز امام جواد (علیه السلام)، «مجموعه رضوی» اقدام به تولید بازوبند‌های ضد حساسیت با چرم طبیعی گاو، همراه نوار کشی با قابلیت تنظیم سایز، به صورت دست دوز نموده است. این بازو بند‌ها در رنگ های متنوع عرضه می‌گردد.

 بسته‌بندی شکیل

«مجموعه رضوی» به پاس قدردانی از همراهی هموطنان گرامی و در راستای مشتری مداری و احترام به حقوق مصرف کنندگان، اقدام به طراحی و تولید بسته‌ای کادویی و لوکس نموده است. این هدیه به صورت رایگان، تقدیم عزیزان می‌شود. پس از قرار گیری بازوبندِ حاویِ حرز کبیر امام جواد (علیه السلام) در این جعبه، آن را به همراه بروشور تخصصی، درون پاکتِ مخصوصِ «مجموعه رضوی» که معطر به عطر حرم مطهر ابا عبد الله الحسین (علیه السلام) است قرار می‌دهیم.

حرز امام جواد

برخی خواص حرز کبیر امام جواد (علیه السلام)

همان طور که بیان شد خواص حرز را می‌توان از سه طریق به دست آورد:

  • دلیل روایت: یعنی داستان روایت و مطالبی که خود ائمه (علیهم السلام) راجع به حرز بیان فرموده‌اند.
  • متن حرز: در متن حرز و دعا عباراتی وجود دارد که صاحب حرز را از برخی موارد دور می‌کند و برخی خواص و برکات را به سمت صاحب حرز جلب می کند.
  • خواص مجرب: برخی خواصی که برای استفاده کنندگان از حرز ایجاد شده است

برخی خواصی که از دلیل روایت و متن حرز استخراج می‌گردد در زیر آمده است:

  • محافظت از شخص در برابر انواع شرور، بلا‌ها، ناخوشی‌ها، آفت‌ها و آزارها
  • غلبه بر دشمنان
  • چیرگی بر سختی‌ها
  • به خیر گذشتن حوادث
  • فایق آمدن بر ترس‌ها ودور شدن آن‌ها به لطف خداوند
  • پیروزی در کارزار‌ها
  • بدست آوردن غنایم فراوان به خواست خداوند
  • یاری و پشتیبانی خداوند
  • دفع کننده ظالمان و ستمگران
  • دفع شیاطین سرکش
  • دفع دشمنی سخت
  • مطیع شدن در برابر خداوند

  • توکل کردن به خداوند در کارها
  • مورد حفاظت و پاسبانی خداوند واقع شدن
  • مورد رحم خداوند واقع شدن
  • دور کردن بدی ها توسط خداوند
  • توفیق به دوری از مواردی که شایسته نیست به آنها نزدیک شد
  • دوری از چشم ها و زبان های دشمنان توسط خداوند و دوری از چشم زخم
  • دوری از بدخواهان با عنایت خداوند
  • دفع پادشاهان و مردمان و جنیان و شیاطین ستمکار و ضرر رسان توسط خداوند
  • جلوگیری از جراحت و سوختن و غرق شدن و بیماری و خوره و پیسی به خواست الهی

  • جلوگیری از سحر و مسخ شدن
  • از بین بردن فقر و درویشی و گرسنگی و تشنگی
  • دفع وسوسه
  • جلوگیری نقص در دین یا زندگی

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به شبهات و سوالات کتابت حرز امام جواد (علیه السلام) بر روی پوست آهو اینجا را کلیک کنید.

1,029 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *