سحر و جادو

با بررسی معانی سحر و جادو در لغت نامه ها به این نکته پی می برید که معانی جادو حول محور خدعه  و نیرنگ و فریب می چرخد که این معانی عبارتند از:

  1. علم و دانش
  2. شعبده بازی تردستی چشم بندی
  3. اغفال کردن خدعه نیرنگ و فریفتن و حیله دروغین به کار بردن
  4. خیال و پندار موهوم
  5. به کارگیری عوامل مرموز و نامرئی در جلب شیاطین جن و انس
  6. تصرف در طبیعت از طریق اوراد و افسون ها و طلسم های شیطانی
  7. فساد و تباهی
  8. دیوانگی

همچنین سحر در انگلیسی نیز معادل ‌Magic است.

آیا سحر و جادو وجود دارد؟

از آنجا که قرآن با صراحت از سحر و ساحر سخن به میان آورده است و بر واقعیت و حقیقت آن صحه گذاشته است.

همچنین در داستان ها و فیلم ها و رمان ها سخن از سحر و جادوگری بسیار به میان آمده خود دلیلی روشن بر وجود سحر است.

چرا که در دنیای امروزی هم هر از گاهی شنیده می‌شود که فلان عمل جادویی از شخصی سر زده است.

هر چند با ورق زدن کتابها نمی‌توان تاریخچه معینی برای اولین جادوگر و اطلاعات جادویی را به دست آورد.

ولی این نکته قابل توجه است که می‌توان بنیانگذار این علم را به ابلیس نسبت داد چرا که تمام بدی ها و گمراهی ها سرانجام به او منتهی می‌شود.

تصریح آیه قران بر سحر و جادو

در آیه 102 سوره بقره به صراحت در مورد سحر و جادو می فرمایند:

وَ اتَّبَعُوا ما تَتْلُوا الشَّياطينُ عَلي‏ مُلْکِ سُلَيْمانَ وَ ما کَفَرَ سُلَيْمانُ وَ لکِنَّ الشَّياطينَ کَفَرُوا يُعَلِّمُونَ النَّاسَ السِّحْرَ

وَ ما أُنْزِلَ عَلَي الْمَلَکَيْنِ بِبابِلَ هارُوتَ وَ مارُوتَ وَ ما يُعَلِّمانِ مِنْ أَحَدٍ حَتَّي يَقُولا إِنَّما نَحْنُ فِتْنَةٌ فَلا تَکْفُرْ فَيَتَعَلَّمُونَ مِنْهُما ما يُفَرِّقُونَ بِهِ

بَيْنَ الْمَرْءِ وَ زَوْجِهِ وَ ما هُمْ بِضارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ

إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ يَتَعَلَّمُونَ ما يَضُرُّهُمْ وَ لا يَنْفَعُهُمْ وَ لَقَدْ عَلِمُوا لَمَنِ اشْتَراهُ ما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلاقٍ وَ لَبِئْسَ ما شَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ لَوْ کانُوا يَعْلَمُونَ

و یهودیان افسون هایى را دنبال کردند که جنیانِ شرور آنها را برایشان مى خواندند و به آنان تعلیم مى دادند و به دروغ آنها را بر حکومت سلیمان مى بستند.

و مى گفتند سلیمان با همین افسون ها بر جن و انس و دیگر موجودات سلطنت مى کرد،

در حالى که سلیمان سحر نکرد و کافر نشد،

بلکه آن جنیانِ شرور کفر ورزیدند که به مردم سحر آموختند.

و نیز یهودیان افسون هایى را دنبال کردند که بر آن دو فرشته به نام هاى هاروت و ماروت در شهر بابل الهام شد.

در صورتى که آن دو فرشته به هیچ کس سحر نمى آموختند مگر این که به او مى گفتند:

ما فقط وسیله آزمایشیم،

پس مبادا با به کار گرفتن آنچه مى آموزى کافر شوى. ولى یهودیان از آنها افسون هایى مى آموختند که به وسیله آنها میان مرد و همسرش جدایى مى افکندند.

البته جز به اذن خدا نمى توانستند به کسى زیان برسانند، چرا که بى اذن خدا هیچ کارى در جهان هستى صورت نمى گیرد.

آرى، یهودیان چیزهایى از هاروت و ماروت فرا مى گرفتند که براى آنان زیانبار بود و سودى عایدشان نمى کرد،

و آنها خوب مى دانستند که هر کس خریدار سحر باشد ( آن را بیاموزد و به کار اندازد ) در آخرت نصیبى نخواهد داشت. یهودیان خود را به بد چیزى فروختند. اى کاش مى دانستند.

داستان هاروت و ماروت

داستان هاروت و ماروت خداوند و فرشته را به نام هاروت و ماروت به صورت انسان در شهر بابل در میان مردم قرار داد که روش ابطال و خنثی سازی سحر و جادو را به آنان بیاموزند.

اما برای این کار لازم بود ابتدا آنان را با سحر آشنا سازند چون انسان تا فرمول ترکیبی چیزی را نداند نمی‌تواند آن را خنثی نماید.

لذا فرشته ها ابتدا طریقه سحر و سپس از طریقه ابطال آن را می‌آموختند و قبل از آموزش با شاگردان خود توافق می کردند که از آن سوء استفاده نکنند.

و می‌گفتند این کار مایه فتنه و آزمایش است.

مبادا در مسیر خلاف به کار گیرید اما یهودیان از آن آموزش سوء استفاده نموده و از آن برای مقاصد ناشایست بهره بردند و حتی برای جدایی میان مرد و همسرش به کار گرفتند.

برای تحقیق بیشتر به تفاسیر رجوع کنید.

این تفسیر نشان می دهد که نقل سحر برای برهم زدن رابطه زن و شوهر استفاده می شد.

همچنین به داستان حضرت موسی و ساحران می توان به عنوان نمونه دیگری نیز اشاره کرد:

«الصّادق (علیه السلام)- کَانَ فِرْعَوْنُ وَ هَامَانُ قَدْ تَعَلَّمَا السِّحْرَ وَ إِنَّمَا غَلَبَا النَّاسَ بِالسِّحْرِ وَ ادَّعَی فِرْعَوْنُ الرُّبُوبِیَّهْ بِالسِّحْرِ

فَلَمَّا أَصْبَحَ بَعَثَ فِی الْمَدَائِنِ حَاشِرِینَ مَدَائِنِ مِصْرَ کُلِّهَا وَ جَمَعُوا أَلْفَ سَاحِرٍ وَ اخْتَارُوا مِنَ الْأَلْفِ مِائَهْ وَ مِنَ الْمِائَهْ ثَمَانِینَ

و کَانَ مَوْعِدُهُمْ یَوْمَ عِیدٍ لَهُمْ فَلَمَّا ارْتَفَعَ النَّهَارُ مِنْ ذَلِکَ الْیَوْمِ وَ جَمَعَ فِرْعَوْنُ الْخَلْقَ وَ السَّحَرَهْ وَ کَانَتْ لَهُ قُبَّهْ طُولُهَا فِی السَّمَاءِ

ثَمَانُونَ ذِرَاعاً وَ قَدْ کَانَتْ لُبِسَتِ الْحَدِیدَ الْفُولَادَ

وَ کَانَتْ إِذَا وَقَعَتِ الشَّمْسُ عَلَیْهَا لَمْ یَقْدِرْ أَحَدٌ أَنْ یَنْظُرَ إِلَیْهَا مِنْ لَمْعِ الْحَدِیدِ

وَ وَهَجِ الشَّمْسِ وَ جَاءَ فِرْعَوْنُ وَ هَامَانُ وَ قَعَدَا عَلَیْهَا یَنْظُرَانِ وَ أَقْبَلَ مُوسَی (علیه السلام) یَنْظُرُ إِلَی السَّمَاءِ

فَقَالَتِ السَّحَرَهْ لِفِرْعَوْنَ إِنَّا نَرَی رَجُلًا یَنْظُرُ إِلَی السَّمَاءِ وَ لَمْ یَبْلُغْ سِحْرُنَا السَّمَاءَ وَ ضَمِنَتِ السَّحَرَهْ مَنْ فِی الْأَرْضِ

فَقَالُوا لِمُوسَی إِمَّا أَنْ تُلْقِیَ وَ إِمَّا أَنْ نَکُونَ نَحْنُ الْمُلْقِینَ قالَ لَهُمْ مُوسی (علیه السلام) أَلْقُوا ما أَنْتُمْ مُلْقُونَ فَأَلْقَوْا حِبالَهُمْ وَ عِصِیَّهُمْ.»

امام صادق ( فرعون و هامان سحر را یاد گرفته بودند و با سحر و جادو بر مردم غلبه می‌کردند و فرعون در ساحری ادّعای خدایی می کرد.

صبح فردا، کسانی را برای جمع آوری ساحران به شهرها فرستاد وآن‌ها را به همه شهر های مصر فرستاد.

هزار نفر جمع آوری کردند؛ از میان هزار ساحر صد ساحر و از میان صد ساحر هشتاد ساحر انتخاب کردند.

هنگامی که صبح روز موعود فرا رسید و روز به وسط‌های خود رسید فرعون مردم و ساحران را جمع کرد؛

گنبدی داشت که طول آن هشتاد ذراع بود و لباس‌های فولادی بر او پوشیده شده بود

که هنگامی که نور خورشید به آن فولاد می­خورد به‌خاطر درخشش و لمعان آن کسی نمی‌توانست به او نگاه کند.

فرعون و هامان حاضر شدند و بر آن نشستند و نگاه می‌کردند.

موسی (پیش آمد و به آسمان نگاه کرد. ساحران به فرعون گفتند:

«ما مردی را می‌بینیم که به آسمان نگاه می‌کند سحر و جادوی ما به آسمان نرسیده است

و سحر ساحران هر چیزی که در روی زمین بود را در برگرفت».

به موسی گفتند:

«یا اینکه اول تو عصایت را بینداز یا ما طناب ها و چوبدستی های خود را به زمین بیندازیم.

موسی به ساحران گفت: «آنچه را می‌خواهید بیفکنید، بیفکنید»! آن‌ها طناب‌ها و عصاهای خود را افکندند.

محمد بن عیسی می گوید از حضرت رضا درباره سحر پرس و جو کردم فرمود سحر واقعیت دارد و به اذن خدا ضرر می رساند.  طبرسی حسن بن فضل مکارم الاخلاق ص ۴۱۳

قال علی علیه السلام من تعلم شیئا من السحر قلیلا او کثیرا فقد کفر و کان آخر عهده بربه.

علی علیه السلام فرموده است کسی که سه چیز بیاموزد کم یا زیاد کافر شده است و رابطه او با خداوند به کلی قطع میشود.

قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم من مشی الی ساحر اوکاهن او کذاب یصدقه بما قول  فقد کفر بما آنرا الله من کتاب

امیرالمومنین علی علیه السلام به بعضی از اظهاراتش که از سحر شکایت می کردند و فرمودند که بر پوست آهو این را بنویس و بر خودت بیاویز

بِسْمِ اللّٰهِ وَبِاللّٰهِ، بِسْمِ اللّٰهِ وَمَا شاءَ اللّٰهُ، بِسْمِ اللّٰهِ وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلّا بِاللّٰهِ.

﴿قالَ مُوسىٰ: مٰا جِئْتُمْ بِهِ السِّحْرُ إِنَّ اللّٰهَ سَيُبْطِلُهُ، إِنَّ اللّٰهَ لاٰ يُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدِينَ﴾،

﴿فَوَقَعَ الْحَقُّ وَ بَطَلَ مٰا كٰانُوا يَعْمَلُونَ، فَغُلِبُوا هُنٰالِكَ وَ انْقَلَبُوا صٰاغِرِينَ﴾

این دعا را ما در کنار حرز در یک پوست می نویسیم.

عبدالله بن العلاء القزوبی قال :

حدثنا ابراهیم بن محمد عن حماد بن عیسی عن یعقوب بن شعیب عن عمران بن میثم

عن عبایه بن ربعی الاسدی انه سمع امیر المومنین صلوات الله علیه

یامر بعض اصحابه و قد شکا الیه السحر فقال اکتب فی رق طبی و علمه علیک فانه لا یصرک ولا یجوز کیده فیک.

بِسْمِ اللّٰهِ وَبِاللّٰهِ، بِسْمِ اللّٰهِ وَمَا شاءَ اللّٰهُ، بِسْمِ اللّٰهِ وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلّا بِاللّٰهِ.

﴿قالَ مُوسىٰ: مٰا جِئْتُمْ بِهِ السِّحْرُ إِنَّ اللّٰهَ سَيُبْطِلُهُ، إِنَّ اللّٰهَ لاٰ يُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدِينَ﴾،

﴿فَوَقَعَ الْحَقُّ وَ بَطَلَ مٰا كٰانُوا يَعْمَلُونَ، فَغُلِبُوا هُنٰالِكَ وَ انْقَلَبُوا صٰاغِرِينَ﴾ (طب الائمه علیه السلام ص ۳۵ ) (یونس ۸۱ ) ( اعراف ۱۸۸  ۱۹۹)

چگونه بفهمیم سحر و جادو شده ایم؟

علائم سحر و طلسم دو دسته هستند:

فردی و غیر فردی

علائم فردی سحر و جادو عبارتند از

تشویش ذهنی سردرگمی بی ارادگی احساس گیجی از دست دادن قدرت تصمیم و مهمتر از همه اختلال در روح و ذهن.

کسی که سحر شده باشد اصولاً نمی‌تواند درست عمل کند و تصمیم هایش هیچ وقت دست خودش نیست یعنی به طور ناخواسته دچار تناقض می‌شود و متناقض عمل می کند.

چنین فردی مثل در شرایط یکسان دوگانه عمل می‌کند و علتش را خودش هم نمی داند.

اعمال و رفتار کسی که جادو شده باشد مطلقا دست خودش نیست چنین انسانی به ندرت شاد می شود و ناراحتی هایش هم دلیل مشخص ندارد.

اما سحر غیر فردی یعنی خانوادگی و اجتماعی هم دارد که عبارتند از :

  • دچار اختلال شدن پی در پی با اعضای خانواده و با نزدیکان و با پدر و مادر با شوهر با همسر و خواهر و برادر و …..
  • دچار اختلاف شدن با دوستان بخصوص کسانی که با آنها نزدیک بوده اید و بیشترین صمیمیت را داشته اید
  • توجه داشته باشید که در این موارد چیزی جزء سحر نمی تواند در روابط شما را با کسانی که به نوعی تکیه گاه شما هستند مختل کند.
  • ایجاد شدن اختلال در روند کار ها اعم از کارهای تحصیلی و شغلی و یا هر چیزی که روابط اجتماعی شما را شکل می دهد.
  • دچار گره شدن کارها و به هم ریختن مسائل
  • دچار بحران شدن شرایط خانوادگی و شغلی و مالی و به هم ریختن قواعد ذهن

سحر از نقطه شروع تا پایان همه وجود انسان را درگیر می‌کند و بسته به قوت و ضعف سحر آرام آرام بنیادهای زندگی شخص را دچار فروپاشی می‌کند،

بدین ترتیب کسی که سحر شده باشد،

آرام آرام آرامش و تعادل را از دست می‌دهد و به فردی ضعیف، بیمار، خسته، ناتوان و کاملا بی حوصله تبدیل می شود.

چنین شخصی به صورت مرتب احساس ناراحتی و ضعف جسمی و دردهای گوناگون در مفاصل و استخوان هایش می کند.

حتی ممکن است به عناوین مختلف به پزشک هم مراجعه کنند اما هیچ پزشکی و هیچ آزمایشی و هیچ بررسی نمی تواند سه را نشان دهد و علائمش را برطرف کند.

اما درمان

داروی سحر، قرص و شربت و پماد و آزمایش خون و سونوگرافی و فیزیوتراپی نیست

اما الحمدلله در روایات ما برای رفع و دفع سحر و طلسم نکاتی بیان شده کسی که تصور می کند طلسم شده است،

این دستورات را انجام دهد،

اگر در امور زندگی و مشکلش تغییری حاصل نشد بداند که مشکلش ارتباطی به جادو ندارد.

( البته اگر مشکل برطرف شود هم نمی توان با قاطعیت گفت مربوط به جادو بوده است شاید علل دیگری داشته که رفع شده است )

راهکارهای رفع و دفع سحر

پناه بردن به خداوند (  گفتن اعوذ بالله من الشیطان الرجیم ) و زیاد خواندن سوره های فلق و ناس.

خواندن آیه ۵۱ و ۵۲ سوره قلم  ( یعنی از وان یکاد الذین… تا آخر سوره  )  و همچنین خواندن آیه الکرسی.

حاج شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح الجنان از امیرالمومنین علی علیه السلام نقل نموده است که:

جهت باطل کردن سحر این جملات را بنویسید و همراه خود داشته باشید:

بِسْمِ اللّٰهِ وَبِاللّٰهِ، بِسْمِ اللّٰهِ وَمَا شاءَ اللّٰهُ، بِسْمِ اللّٰهِ وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلّا بِاللّٰهِ.

﴿قالَ مُوسىٰ: مٰا جِئْتُمْ بِهِ السِّحْرُ إِنَّ اللّٰهَ سَيُبْطِلُهُ، إِنَّ اللّٰهَ لاٰ يُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدِينَ﴾،

﴿فَوَقَعَ الْحَقُّ وَ بَطَلَ مٰا كٰانُوا يَعْمَلُونَ، فَغُلِبُوا هُنٰالِكَ وَ انْقَلَبُوا صٰاغِرِينَ﴾

همچنین از حضرت روایت شده است:

جهت محفوظ ماندن از سحر و جادو شبها پس از نماز و روزها پیش از نماز هفت مرتبه بخوانید

قَالَ سَنَشُدُّ عَضُدَكَ بِأَخِيكَ وَنَجْعَلُ لَكُمَا سُلْطَانًا فَلَا يَصِلُونَ إِلَيْكُمَا ۚ بِآيَاتِنَا أَنْتُمَا وَمَنِ اتَّبَعَكُمَا الْغَالِبُونَ

محمد بن مسلم از امام صادق علیه السلام نقل کرده جهت بطلان سحر این دعا را بنویسید و همراه خود نگه دارید.

قال موسی ما جئتم به السحر آن الله سیبطله آن الله لا یصلح عمل المفسدین

و بحث الله الحق بکلماته و لو کره المجرمون اانتم اشد خلقت ام السما بناها رفع سمکها فسواها … تا آخر آیات سوره نازعات

فَلَمَّا أَلْقَوْا قالَ مُوسي‏ ما جِئْتُمْ بِهِ السِّحْرُ إِنَّ اللَّهَ سَيُبْطِلُهُ إِنَّ اللَّهَ لا يُصْلِحُ عَمَلَ الْمُفْسِدينَ.

در ادامه: فوقع الحق و بطل ما کانوا یعملون فغلبوا هنالک و انقلبوا صاغرین و القی السحر ساجدین قالوا امنا برب العالمین رب موسی و هارون

خواندن این آیه نیز جهت خنثی کردن اثر سحر وارد شده است.

آن ربکم الله الذین خلق السماوات و الارض فی سته ایام ثم استوای علی العرش یغشی اللیل النهار

یطلبه حثیثا و الشمس و القمر و النجوم مسخرات بامره الا له الخلق و الامر تبارک الله رب العالمین

اذعوا ربکم تضرعا و خفیه انه لا یحب المغتدین ولاتفسدوا فی الارض بعد اضلاحها و اذعوه خوفا و طمعا ان رحمت الله قریب من المحسنین

در صحیفه الرضا از امام رضا علیه السلام نقل شده است به جهت دفع ضرر سحر و بطلان آن دست را مقابل صورت قرار بده و بخوان بسم الله العظیم رب العرش العظیم الا ذهبت و انقرضت

علامه کفعمی دعایی به عنوان حدیث قدسی نقل کرده است که:

خداوند به حضرت محمد صلی الله علیه و آله فرمود کسی که دوست دارد از سحر در امان باشد:

بگوید اللهم رب موسی و خاصه بکلامه و هازم من کاده بسحره بعصاه و معیدها بعد العود ثغبانا و ملقفها افک اهل الافک و مفسد عمل الساحرین

و مبطل کید اهل الفساد من کادنی بسحر او بضر عامدا او غیر عامد اغلمه او لا اغلمه و اخافه او لا اخافه فاقطع من اسباب السماوات

عمله حتی ترجعه عنی غیر نافذ ولاضار ای و لا شامت بی آنی ادرا بعظمتک فی نحور الاغدا فکن لی منهم مدافعا احسن مدافعه و اتمها یا کریم

صدقه دادن انشاالله

با تداوم صدقه تغییر محل زندگی و تکرار سوره یس مشکلات و نفوس بد از اطراف شما دور خواهد شد

و در هر صورت به خداوند و حاکمیت اراده الهی همچنان معتقد باشید چه بسا همین فراز و نشیب‌ها نامی از سوی شیطان باشد

که ایمان شما را متزلزل کند لذا با پایداری و استقامت ایمان خود را حفظ کنید تا در نتیجه آن شیطان ناامید شود و درهای رحمت الهی به سوی شما باز گردد.

و بستن حرز کبیر امام جواد سلام الله علیه بر بازوی راست معتبر امام جواد سلام الله میفرماید

خدایا حفظ کن صاحب این حرز و دعا و کتابت را از شر و سحر و مسخ

قل بر الفلق. بگو به پروردگار سپیده دم پناه میبرم.

این سوره نکات زیادی داره که مختصر و مفید بیان می کنم بخونید و تفکر کنید

من شر ما خلق. از زیان مخلوقاتی که با انحراف شان از قوانین الهی به انسان ضرر می رساند.

و من شر غاسق اذا وقب.

و از زیان شب هنگامی که با تاریکی اش در آید که در آن تاریکی انواع حیوانات موذی و انسانهای فاسق و فاخر برای ضربه زدن به انسان در کمین اند.

شکی نیست که دنیای ما همانطور که خیر و خوبی دارد شر و بدی هم دارد و این تصمیم با شماست

که کدام یک را انتخاب کنید. هستند عده ای که مسیر بد و شر را انتخاب می‌کند و نه تنها به خود بلکه به سایرین صدمه وارد می کنند.

و من شر غاسق اذا وقب غاسق یعنی تاریکی مطلق قرآن در جای دیگر می‌گوید.

اقم الصلو لذلوک الشمس الی غسق الیل.

«غسق الیل» یعنی تاریکی شب و وقب یعنی فراگیر شدن من پناه می آورم به خداوند به پروردگار پگاه از شر همه مخلوقات و شر شب تیره شب نیز از مخلوقات است.

اما چرا قرآن شب و تاریکی را به صراحت ذکر کرده است. زیرا شب پوششی است برای کسی که در قلبش مرض است و برای اشرار.

دزدی ها و توطئه ها و ایجاد مصیبت ها و مشکلات بیش از همه وقت در شبهای تیره و تار روی می‌دهد.

پس مقصود از اینکه می گوییم از شر تاریکی آنگاه که فراگیر می شود،

شروری است که در شب رخ می دهد و آدمی منشا و زمان شکل گیری آن را نمیداند. در این هنگام پناه میبریم به پروردگار خالقی که شب و روز برای یکسان است.

و کسی که یعلم خائن الاعین و ما تخفی الصدور و کسی که  لا یعزب عنه مثقال ذر فی السماوات و لا فی الارض.

و کسی که شب را چنان روز می‌بیند و در تاریکی می بیند آنچه در روشنایی می بیند

به چنین پروردگار ای پناه می بریم از شرور مخلوقات به طور عام و از شرور شب و تاریکی به طور خاص تا اینجا موضوع روشن است.

تصریح قرآن به سحر و جادوی سیاه

و من شر النفاقات فی العقد. و از زیان زنان دمنده که افسون و جادو در گره ها می دمند و با این کار شیطانی در زندگی فرد خانواده و جامعه خسارت به بار می آورند.

پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم از شر ساحران به خدا پناه می برد درست مثل اینکه افراد سالم از بیماری سرطان به خدا پناه می برند.

هرچند هرگز مبتلا به آن نشده باشد اینکه عده‌ای به دنبال اذیت و آزار بقیه هستند و اسلحه و جادو استفاده می کنند.

آیات و روایات است و شکی نیست اینها باعث ایجاد عقده با گره در زندگی بقیه می شوند.

زنانی در عصر بعثت در گره زدن و افشاندن ترشحات دهان بر گره ها مردم را جادو می کردند.

النفثت فی العقد.

فعل نفث زمانی گفته می‌شود که شخص ترشحاتی از دهان بیرون افکند (مصباح) و  نفث شبیه دمیدن و کمتر از آب دهان افکندن است صحاح حرف ال در النفثات گر چه برای تعریف جنس است

ولی در مقایسه با غاسق و حاسد که نکره آورده شده است ممکن است به معروف بودن کسانی که نفائه افسون گر بودند نظر داشته باشد.

دمیدن در گره ها و رساندن ذرات آب دهان به آن به شکلی خاص نوعی جادو و دارای آثاری نامطلوب بر انسان است.

همه در معرض خطر هستند.  و من شر النفث فی العقد.

افسونگران انسان های شرور و آزاردهنده دیگران.

و من شر النفث فی العقد.

اضافه شرط در آیه قبل و بعد به نکره و در این آیه به معرفه بیانگر تعمیم شر بودن به تمام کسانی است که نفاث افسونگر بودند.

پیامبر در معرض خطر از سوی جادوگران و کسانی که با دمیدن در گره هایی مخصوص درصدد آزار دادن آن حضرت بودند. و من شر النفث فی العقد. خطر آن سان های حسود.

و من شر حاسد اذا حسد. و از زیان حسود زمانی که حسد می ورزد.

دشمن برای خودت درست نکن از سود آروم نمیگیره تا زمین خوردن تو رو ببینه.

از موفقیت‌های خودتون برای همه نگید خوشی های خودتون رو به همه جار نزنید شکرگذار باشید دقیقه به دقیقه استوری و استاتوس از خودتون نزارید

که چشم حسودان دنبال شماست خودمو نگاه باعث میشین حسادت بقیه برانگیخته بشه.

امیرالمومنین علی علیه السلام می فرماید حصد سهمگین است و حسود تا به آرزوی خود درباره کسی که به او هست می ورزد نرسد آرام نمی‌گیرد.

در محیط کار گاهی برخی از مدیران یا کارمندان شایسته به موفقیت‌هایی دست می یابند که موفقیت آنان حسادت افراد ناموفق بوده است

و ایمان را برمی‌انگیزد و بی‌تردید حسادت ها و دشمنی ها از این دست پی امدی چون کندی کار و دودستگی به همراه دارد.

رسول گرامی اسلام در هشداری تاکید می‌کند ای مسلمانان آگاه باشید که بیماری امتهای پیشین به سویی شما روی آورده است

و آن بیماری حسادت است که ایمان را می زداید حسود تا آنجا که بتواند از هر راهی می کوشد تا به هدف نادرست خود دست یابد

تلاش و کوشش حسود ورزان از کارهای ناپسندی چون غیبت کردن تهمت زدن و بد گفتن آغاز می‌شود

و به درگیری‌های لفظی و زیر پا گذاشتن شخصیت ارزشها و حقوق دیگران می‌انجامد.

اما راهکاری در امان ماندن از شر مردم و سحر و جادو و حسادت

قل اعوذ برب الفلق.

بگو به پروردگار سپیده دم پناه میبرم قطعاً تنها پناه ما خداوند است

که از همه تواناتر مهربان تر به ما می باشد همانطور که سپیده‌دم تاریکی شب را از بین می‌برد

او تاریکی و ظلمت را از ما دور می کند.

علاوه بر توکل و توسل قطعاً دستوراتی از اهل بیت برای در امان ماندن از شروع بیان شده

از جمله به همراه داشتن حرز مقدس امام جواد سلام الله علیه که مفصلاً در باب خاص آن قبل از صحبت کردیم و اظهر من الشمس است.

 

مطالب مرتبط

4 دیدگاه ها

  • سلام : موضوع حسادت آن قدر سنگین هست که بیماری و فقر و مرگ افراد را در پی خواهد داشت ، خصوصا کسانی که از طرف حسودان مورد طلسم با تعداد زیاد قرار گیرد . ورود طلسم به زندگی انسان یعنی باز شدن دریچه ی دنیای اجنه و شیاطین به زندگی افراد طلسم شده که همه نوع نحسی و سیاهی را در پی خواهد داشت و حتی بر گل و گیاه خانه هم تاثیر گذاره و زندگی انسان را به تباهی می کشاند . در مورد بیماری هم پزشک قادر به تشخیص آن نیست ، یکی از علائم تاثیر بر قلب و ضربان قلب نامنظم و سنگینی و ایجاد حالت انفجاری در قلب و همچنین چرخیدن آن موجود در قلب و اطراف آن و فشارخون بالا و درد در تمامی جسم است و درد شدید ساق پا خصوصا چپ ( بیشتر قسمت چپ بدن درگیر می شود ) ، باز ماندن انگشتان اشاره ، خنکی در کف دست ها ، خواب وحشتناک ، احساس ناامیدی و افسردگی و افکار منفی به مانند اینکه مرگ فرا رسیده و یا قراره اتفاقی بیافتد ، لرزش بدن ، پرتاب شدن دست و پا بیشتر موقع خواندن سوره ها و دعاها و رقیه شرعی ، سردرد گاهی شدید ، داغ شدن چشم ها ، احساس راه رفتن مورچه بر خصوصا صورت ، به بازی گرفتن لب ها و آلت تناسلی ( احتمالا جن عاشق و فاسد ) ، چرخیدن آن موجود در شکم و احساس مکش در شکم شاید بیشتر بعد از خوردن غذا ، بی خوابی شدید ، ریزش مو ، بیماری های سوداوی و صفراوی ، لاغری بیش از حد ، باز شدن چشم سوم که در حالت شدید موجودات به طور کامل آشکار می شوند و ترس شدید بر انسان غالب می گردد . لطفا از ارتباط با اقوام و آشنایان و همسایگان و دوستان که حسادت در آنها آشکار گردیده یکبار برای همیشه خودداری نمایید و فقط به فکر خود و خانواده تان باشید .

  • سلام . سخنی با نویسنده متون سایت.
    لطفا هر متنی می نویسید حداقل یکبار از اول تا پایان متن نوشته خودتون رو بخونید و غلطهای نوشتاری و غلطهای فارسی وعربی آنرا اصلاح و تصحیح کنید.خیلی از جملات نوشته تون رو اصلا نمیشه فهمید یا حتی خوند و معنی نمیده یعنی چه. مثلا این بخش از متن نوشته تون :<>یا قسمتهای دیگه.

    • سلام علیکم
      وقتتون بخیر
      خیلی ممنون از توجه و عنایتی که به ما داشتید
      بله حق با شماست. یکی از اهداف تیم جدید تحقیقاتی مجموعه رضوی همین فرمایش شماست. تلاش شده مقالات جدیدی که تولید شده و در سایت گذاشته می شود (مثلا مقاله «قمر درعقرب») مطابق فرموده شما هم ویراست علمی و هم ویراست نگارشی و فنی شود. ان شاء الله امیدواریم بتوانیم هر چه سریعتر مقالات قبلی را نیز اصلاح کنیم.
      خیلی ممنون از لطف شما.

  • سلام،در معنی ایات وروایات گفته شده تا خدا نخواد سحر ضرر نمیرساند،یعنی وقتی کسی از روی دشمنی دیگری رو سحر میکنه خدا میخواد اون سحر اثر کنه؟اینحوری که بی عدالتی میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *