سند روایت به طور کامل و مستند ذکر شده است مرحوم سید بن طاووس، سند خود تا شيخ صدوق هم بیان نموده است . از جمله محسنات این سند نقل شيوه تحمل حدیث در این روایت است.

نکته قابل ذکر این که در همه موارد، از الفاظ ((حدثنا،حدثنی؛اخبرنی)) استفاده شده است این الفاظ حکایت از سماع که معتبرترین طريق تحمل حديث است، دارد.

درباره سبب ورود این حرز، از جانب مرحوم علی بن عیسی اربلی از عالمان قرن هفتم اشکالی مطرح شده که علامه مجلسی آن را پاسخ داده اند. اکنون این اشکال و پاسخ آورده می شود.

و هذه القصة عندي فيها نظر و أظنها موضوعة فإن أبا جعفر علیه السلام إنما كان يتزوج ويتسری حيث كان بالمدينة ولم يكن المأمون بالمدينة فتشكو إليه ابنته فإن قلت إنه جاء حاجا قلت لم يكن ليشرب في تلك الحال وأبو جعفر علیه السلام مات ببغداد و زوجته معه فأخته این راتها بعد موته وكيف اجتمعتا و تلک بالمدينة وهذه ببغداد و تلک الامراة التي من ولد عمار بن یاسر رضی الله عنه في المدينة تزوجها فكيف رأتها ام الفضل فقامت من فورها وشكت إلى أبيها كل هذا يجب أن ينظر فيه و الله اعلم)).علامه مجلسی پس از نقل این کلام چنین پاسخ میدهد؛ ((اقول کل ما ذکره من المقدمات التی بنی علیها رد الخبر فی محل المنع و لایمکن رد الخبر المشهور المتکرر فی جمیع الکتب بمحض هذا الاستبعاد ثم اعلم انه قد مضی بعض معجزاته فی باب شهاده ابیه علیه السلام.))

 

مطالب مرتبط: