تربت به معنای خاک و یا غبار می باشد، تربت امام حسین (ع)، به خاک یا غباری گفته می شود، که از اطراف و یا نزدیکی مدفن شریف آن امام جمع آوری شود. بر طبق روایات و احادیث، تربت سیدالشهدا دارای فضائل بسیاری است و سجده بر آن مستحب می باشد.

تربت

روایت عرب بنی اسد از تربت سیدالشهدا (ع)

روایت شده که زمانی که بر قبر امام حسین (ع) آب بستند، پس از چهل روز آب فرو نشست و اثر قبر ناپدید شد یکی از اعراب بنی اسد آمد و از خاک قبضه قبضه برداشت و آن را بویید تا بر قبر حسین (ع) رسید با گریه آن را میبوسید و می‌ گفت: پدر و مادرم به فدایت چه اندازه خوشبویی که  تربت تو چنین خوشبو است سپس شروع کرد به سرودن این شعر:

خواهند نهان سازند قبرش ز حبیبش

خوشبویی خاک قبر گردیده دلیلش

خواص تربت

تربت امام حسین (ع) هم شرافت ذاتی دارد و هم به دلیل واقعه ی عاشورا از فواید و خواص بیشماری برخوردار است.

در روایتی از کتاب اصول کافی مرحوم کلینی آمده است: امام صادق (ع) فرمودند: تربت مزار امام حسین (ع) برای هر دردی شفاست و خداوند متعال در آن ایمنی از هر خوفی قرار داده است؛ پس هرگاه یکی از شما خواست از آن خاک تناول کند، آن را ببوسد و به چشم گذارد و بر سایر اعضای بدنش تماس دهد.

تربت امام حسین

حدیث امام رضا (ع) در مورد تربت سیدالشهدا (ع)

در حدیثی از امام رضا (ع) آمده : خوردن گل همانند خوردن گوشت خوک، مردار و خون حرام می باشد، مگر گل مزار شریف امام حسین (ع)، به راستی که در آن شفای هر درد و امنیت از هر ترسی است(تهذیب الاحکام شیخ طوسی).

طریقه استفاده از تربت

روایت شده هرگاه یکی از شما بخواهد تربت حسین (ع) را بردارد، با نوک انگشتان خویش آن هم به اندازه یک نخود بردارد، آن را ببوسد و بر هر دو دیده بگذارد و بر بدن نیز بمالد و بگوید:

اللّٰهُمَّ بِحَقِّ هٰذِهِ التُّرْبَةِ ، وَبِحَقِّ مَنْ حَلَّ بِها وَثَویٰ فِیها ، وَبِحَقِّ جَدِّهِ وَأَبِیهِ وَأُمِّهِ وَأَخِیهِ وَالْأَئِمَّةِ مِنْ وُلْدِهِ ، وَبِحَقِّ الْمَلائِکَةِ الْحافِّینَ بِهِ إِلّا جَعَلْتَها شِفاءً مِنْ کُلِّ داءٍ ، وَبُرْءاً مِنْ کُلِّ مَرَضٍ ، وَنَجاةً مِنْ کُلِّ آفَةٍ ، وَحِرْزاً مِمَّا أَخافُ وَأَحْذَرُ.

دریافت تربت اصل ابی عبدالله الحسین

تربت اصل ابی عبدالله الحسین که از فاصله ی هشت متری قبر مطهر تهیه شده ، به مقدار خیلی کم و به نیت شفا به شما، به عنوان هدیه تقدیم میگردد.

تربت

بیشتر بخوانیم:

حرز امام جواد (ع)

حرز حضرت علی (ع)

414 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *